Zahar brun fotografiat intr-un pahar, insa nici acesta nu este sanatos.
Sursa imaginii: https://flic.kr/p/UJRPpy

Ne pare rau, dar nu exista zahar sanatos

Articol actualizat in Noiembrie 2017.

Nu ne place sa fim purtatori de vesti rele, dar simtim nevoia sa clarificam o conceptie total gresita: nu exista zahar sanatos sau zahar “mai putin rau”. Organismului tau nu-i pasa daca zaharul este “organic”, “nerafinat” sau “total natural”, si cu siguranta nu-i pasa ce zahar consideri tu potrivit pentru consum. Hai sa vedem cu ajutorul stiintei nutritionale ce sta in spatele acestui aliment.

In primul rand, tot zaharul este zahar

Nu este un secret ca un consum ridicat de zahar are efecte nocive asupra sanatatii – studiile l-au legat de obezitate, diabet si risc crescut de boli de inima, pentru a numi doar cateva afectiuni. Sigur ca ai nevoie de carbohidrati, zaharuri simple si complexe, pentru a fi convertiti in energie. Dar trebuie sa fii atent la zaharul adaugat in alimentele si bauturile tale preferate.

Deci, de ce nu poate fi considerat sanatos zaharul ca mierea raw, siropul de agave si alte tipuri de zahar. Pentru ca, asa cum spune dr. Marion Nestle, profesor de nutritie la Universitatea din New York, “zaharul este zahar, din pacate – ceea ce inseamna ca nu conteaza tipul de zahar consumat, fie ca este vorba de zahar de masa rafinat sau de sirop de artar “plin de vitamine si minerale”, deoarece creste puternic nivelul de glucoza din sange”. “Mineralele nu contracareaza caloriile si hormonii”, declara Nestle.

Dr. Jamie David, profesor asistent in cadrul Departamentului de Stiinte Nutritionale de la Universitatea din Texas, a explicat ca “In cele din urma, toate acestea au efecte similare asupra obezitatii. Nu sunt date care sa sugereze ca daca consumi mai multe calorii din miere, le depozitezi in mod diferit.” 

Zaharul este o combinatie de fructoza si glucoza

Pentru a intelege de ce “zaharul este zahar”, trebuie sa stii in primul rand ce este zaharul. Ceea ce de obicei se refera la zaharul de masa, este de fapt zaharoza, un compus format din 50% glucoza si 50% fructoza. Cei mai multi indulcitori calorici, inclusiv asa-numitii indulcitori sanatosi, contin un raport de glucoza si fructoza, care declanseaza reactii cheie in organismul tau. Kristian Kirkpatrick, dieteticean si manager la Cleveland Clinic Wellness Institute, a declarat ca atunci cand consumi zahar, procesul metabolic incepe imediat ce el ajunge in gura. Dar cea mai mare parte a zaharului este absorbit la nivelul intestinului subtire, unde este metabolizat si ajunge in sange. Zaharul este transformat in glucoza, sursa de energie preferata de organism. In timp ce ofera combustibil celulelor pentru buna lor functionare, glucoza poate duce la cresterea in greutate. Cu cat zaharul este absorbit si utilizat mai rapid, cu atat este mai ridicat nivelul de glucoza din sange, respectiv creste secretia de insulina.

Insulina este hormonul care introduce glucoza in celule, iar dupa ce organismul tau isi ia tot ce are nevoie, o transforma in glicogen si o depoziteaza pentru a fi folosita atunci cand este nevoie de energie, spune ea, mentionand ca aceasta este o explicatie de baza a procesului metabolic.

Fructoza sau “zaharul din fructe”, se metabolizeaza diferit, ficatul avand un rol important, iar nivelul de insulina nu este la fel de mare ca si atunci cand se ingera glucoza (acest lucru se datoreaza indicelui glicemic mai mic al fructozei). Insulina declanseaza raspunsul hormonal care spune creierului tau ca esti satul. De aceea in cazul fructozei este mai usor sa mananci in exces. Efectele zaharului bogat in fructoza este un subiect controversat in lumea nutritiei, deoarece fructoza este de multe ori acuzata de conditii ostile pentru sanatate: creste colesterolul rau, rezistenta la leptina (hormon responsabil de senzatia de satietate) si acidul uric, explica Kirkpatrick. Fructoza poate fi tolerata in cantitati mici, dar tot mai multe studii sunt in desfasurare pentru a determina daca si in cantitati mici prezinta risc pentru tulburari metabolice, cum ar fi rezistenta la insulina. Este demn de remarcat faptul ca unele din asa-numitele zaharuri “sanatoase”, cum ar fi siropul de agave, sunt mai concentrate in fructoza decat zaharul de masa.

Cum zaharul nu este niciodata “sanatos”, poti sa fii atent la consumul lui

Problema cu zaharul “sanatos” este efectul lui de “halo” pentru sanatate, ce face ca oamenii sa se simta mai bine atunci cand mananca mai mult din acesta. Dar dr. Davis a recunoscut ca “oamenii care folosesc miere, sirop de agave sau artar, sunt un pic mai atenti la sanatate, astfel incat acest lucru are efecte benefice”.

Cand adaugi zahar in dieta ta, tine cont de faptul ca OMS recomanda ca zaharul sa nu depasesca 10% din aportul de calorii, in timp ce American Herth Association recomanda ca femeile sa consume zilnic mai putin de 100 de calorii, iar barbatii mai putin de 150 de calorii sub forma de zahar. Si nu conteaza daca este melasa organica sau zahar simplu – cantitatea este cea care face diferenta.

Incercarea de “a descifra” care tip de zahar este mai bun pentru consum, cu nivel superior de fructoza sau de glucoza, seamana foarte mult cu scenariul “de a alege otrava ta”. Nu trebuie sa tai adaosul de zahar in sine, in conformitate cu Nestle, Davis, Kirkpatrick, secretul este sa limitezi consumul lui, indiferent de sursa. Si nu te lasa pacalit de zaharul “raw “(organic sau nerafinat), “natural”, “total sanatos” din ziua de azi.

Daca ti-a placut acest articol, alatura-te, cu un simplu LIKE, comunitatii noastre de cititori de pe pagina de facebook.

Sursa: http://www.huffingtonpost.com/2014/05/19/healthy-sugar-sugars_n_5315969.html

About the author

Echipa Impenetrabil

View all posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *