Se observa un camp cu grau, contextul pozei se refera la produsele din cereale integrale.

Produsele din cereale integrale nu sunt intodeauna mai sanatoase

Articol actualizat in Noiembrie 2017.

Adeseori sinonime cu mancarea sanatoasa, de fapt anumite forme prelucrate de cereale integrale cresc riscul de boli cardiovasculare.

Luna trecuta Societatea Americana pentru Nutritie (ASN) a reafirmat intr-un raport ca cerealele integrale bogate in fibre reduc riscul de diabet si boli cardiovasculare. Mass-media ca Reuters au prezentat corect informatia, dar multe alte canale de stiri nu au reusit sa sublinieze un detaliu important: cerealele integrale nu pot face nimic pentru a reduce riscul de boli. De fapt, unele produse comercializate legal ca integrale ar putea chiar sa prejudicieze sanatatea.

Termenul de “cereale integrale” s-ar putea sa evoce o imagine de bob intact, format dintr-un invelis exterior bogat in fibre care inconjoara un endosperm din amidon si un mic nucleu de reproducere cunoscut sub denumirea de germen. Dar o definitie creata in 1999 de Asociatia Americana a Specialistilor in Cereale (AACC), organizatie de profesionisti din industria alimentara si oameni de stiinta, adoptata si de FDA (agentia de reglementare a alimentatiei in SUA), se refera la “cereale integrale” ca la un amestec de invelis, endosperm si germen in proportiile in care te astepti sa vezi un bob intact – insa de obicei cerealele sunt astfel prelucrate incat cele trei parti sunt separate si sunt amestecate inainte de a fi incorporate in produsele alimentare (cerealele rafinate sunt pe de alta parte cerealele care au fost deposedate de invelis si germen). Pentru ca un produs alimentar sa fie considerat din cereale integrale, FDA spune ca trebuie sa contina cel putin 51% cereale integrale. Astfel, comparativ cu boabele intacte, cerealele integrale prelucrate au niveluri mult mai mici de fibre si nutrienti.

Societatea Americana de Nutritie (ASN) revizuieste printr-o declaratie stiintifica studiile publicate intre 1965 si 2010 despre cerealele integrale. Descrierele din mai multe studii nu sunt conforme cu definitia curenta in care produsele din cereale integrale sunt cele cu invelis si germen in proportia reglementata de FDA. In cele din urma, cercetatorii au constatat ca numai dietele bogate in cereale integrale reduc riscul de diabet si boli de inima, astfel ca cerealele integrale in acceptiunea lor sunt cele cu continut ridicat de fibre. Studiile pe cerealele integrale care accepta definitia curenta nu au suficiente date care sa sprijine reducerea riscului de diferite boli cronice, spune David Klurfeld, liderul programului national pentru alimentatie din cadrul Serviciului de Cercetare Agricola al Departamentului de Agricultura, SUA.

 

Lipsa fibrelor

O problema cu definitia actuala a cerealelor integrale este ca nu tine cont de cantitatea de fibre, acestea gasindu-se in procente foarte mici in multe produse din cereale integrale de pe rafturile supermarketurilor. O persoana ar trebui sa manance 10 boluri de multicereale, 10 felii de paine integrala sau 9 cesti de orez brun pentru a obtine fibrele recomandate zilnic. “Nu este nimic in neregula cu consumul de orez brun, dar nu te poti astepta sa ai beneficii pentru sanatate daca ai de gand sa mananci orez brun ca sursa de cereale integrale”, explica Klurfeld.

Prelucrarea obisnuita a cerealelor integrale care implica exfoliere, macinare sau suflare poate de asemenea sa aiba impact asupra sanatatii. Prelucrarea poate sa faca cerealele integrale mai gustoase si le da o viata mai lunga pe raft prin eliminarea grasimilor din stratul exterior al bobului care pot activa rancezeala. Dar s-a dovedit ca anumite tehnici de procesare degradeaza antioxidantii naturali si reduc continutul de fibre. De fapt, recent AACC a propus modificarea definitiei lor de “cerelele integrale” pentru a permite unele pierderi de substante nutritive in timpul procesului de prelucrare.

“Zaharurile sunt absorbite mai repede din unele cereale integrale prelucrate decat din cerealele intacte, ceea ce declanseaza varfuri de zahar in sange, care eventual pot creste foamea si duc la supraalimentare si cresterea riscului de boli legate de rezistenta la insulina, cum ar fi diabetul si bolile de inima”, spune David Ludwig, profesor de nutritie la Scoala Publica de Sanatate de la Harvard. De exemplu, zaharurile din painea facuta din 80% boabe integrale de grau sunt mult mai lent absorbite decat cele din faina integrala macinata. Cand o persoana mananca bobul intact, organismul trebuie sa sparga invelisul exterior inainte de digestia endospermului si a germenelui din interior. Boabele macinate nu ofera aceste frane metabolice.

Gatirea rapida penalizeaza

Chiar si atunci cand bobul intreg nu este macinat, el poate fi procesat in modalitati care provoaca probleme metabolice. In 1999 intr-un studiu, Ludwig si colegii sai au impartit adolescentii obezi in grupuri. Catorva li s-a dat un mic dejun cu fulgi de ovaz instant in care ovazul a fost laminat si prelucrat (aburit) astfel incat sa se gateasca rapid. Altora li s-a dat fulgi de ovaz obtinuti prin taierea de felii din bobul intreg neprelucrat. Desi ambele mese au avut aceleasi calorii si continut de fibre, ovazul instant a declansat mult mai multe varfuri de zahar in sange si a determinat consumul de mai multe calorii la pranz. Al treilea grup de adolescenti, carora li s-a dat un numar identic de calorii la micul dejun din omlete vegetale si fructe, au mancat cu 81% mai putine calorii la pranz decat au facut-o colegii lor consumatori de fulgi instant. Companiile de cereale integrale pun in aceeasi categorie larga de cereale integrale cerealele integrale macinate, cerealele partial prelucrate si cerealele neprelucrate cu bobul intact, astfel incat este dificil pentru consumatori sa aleaga.

Produsele alimentare din cereale integrale pot contine de asemenea aditivi nesanatosi. In ianuarie, Ludwig si alti cercetatori de la Harvard au comparat nutrientii din compozitia a 545 de produse cerealiere si au constatat ca cele cu eticheta “cereale integrale”, o denumire sponsorizata de industria alimentara pentru produsele ce contin cel putin 8 grame de cereale integrale pe portie, au mai multe calorii si zahar decat produsele fara eticheta. De asemenea, ele sunt mult mai scumpe. Cand un produs este comercializat cu eticheta de “cereale integrale”, este nevoie de un “halo de sanatate” si companiile pot aluneca in tot felul de preparate junk cu scopul de a-i face pe oamenii sa-i recunoasca si sa-i aleaga, spune Ludwig. De asemenea, Joanne Slavin, profesor de nutritie la Universitatea din Minnesota, care a activat in Comitetul ce a stabilit orientarile dietetice pentru americani din 2010, este de acord ca unele produse cu eticheta “cereale integrale” nu sunt intr-adevar foarte hranitoare.

 

Mai mult nu inseamna mai bun

Deci cine spune ca “cerealele integrale” sunt sinonime cu sanatatea? Parte din confuzia din orientarile dietetice americane provine de la recomandarea de a se tripla consumul de cereale integrale de la o medie de 30 g la 100 g pe zi. “Dar scopul este sa se inlocuiasca cerealele rafinate cu cele integrale, nu sa se manance cereale integrale pe langa cele rafinate dupa ce s-au mancat acestea, spune Slavin. Nu se doreste sa se creada ca oamenii trebuie sa manance mai multe alimente doar pentru ca au in compozitie cereale integrale”, spune ea.

Un alt motiv pentru care cerealele integrale pot parea mai sanatoase decat in realitate este ca o multime dintre cei ce le mananca fac alegeri mai inteligente de stil de viata in general.

Un studiu din 2006 a raportat ca peste jumatate dintre persoanele care consuma cereale integrale sunt mai putin susceptibile de a fuma si au cu 25% mai multe sanse de a face constant exercitii fizice decat cele care mananca putine cereale integrale.

Cand mananci cereale integrale, ele trebuie sa fie bogate in fibre: toate dietele bogate in fibre reduc riscul de boli. Ludwig si colegii sai au aratat intr-un studiu din 2013 ca produsele din cereale integrale cu mai mult de 10% fibre din totalul carbohidratilor au de asemenea mai putine zaharuri si grasim trans decat celelalte produse similare. 

Oamenii ar trebui sa ia in considerare gatitul cu cereale integrale. Si atunci cand au dubii, ei ar trebui sa aiba incredere in instinctele lor nutritionale. Daca o mancare nu este din cereale integrale, probabil nu au nevoie de ea, spune Slavin. Inauntrul lor, cei mai multi oameni deja stiu asta.

Daca ti-a placut acest articol, alatura-te, cu un simplu LIKE, comunitatii noastre de cititori de pe pagina de facebook.

Sursa: http://www.scientificamerican.com/article/whole-grain-foods-not-always-healthful/



About the author

Echipa Impenetrabil

View all posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *